Veelgestelde vragen

Als Scouting Academy bieden we trainingen aan volgens “de Scouting Nederland-manier”. Dat wil zeggen dat we het heel waardevol vinden als we van elkaar kunnen leren. Daarom vinden we uitwisseling belangrijk en zijn de trainingen dus altijd toegankelijk voor deelnemers van verschillende groepen (meestal maximaal 4 inschrijvingen per groep).

Misschien is de deelnemer nog te jong of door zijn groep nog niet in SOL ingeschreven als leiding bij een van de speltakken. Voor beverleiding geldt de minimumleeftijd van 17 jaar, voor welpen- en scoutsleiding 18 jaar. Als de praktijkbegeleider (PB-er) van de groep de beginnende leiding wel gemotiveerd en geschikt acht, ondanks zijn/haar jonge leeftijd, dan kan de praktijkbegeleider via contact zoeken met het kernteam van de SARR.

Er kan natuurlijk ook iets anders mis zijn in SOL, neem dan ook contact op met ons.

(meestal maximaal 4 inschrijvingen per groep)

Als je als groep een specifieke “deskundigheids-wens“ hebt, kun je die zeker bij ons voorleggen. Als SARR hebben we een lijstje van workshops, die op verzoek gegeven kunnen worden.

• Denk hierbij aan bijvoorbeeld gebruikmaken van de progressiematrix binnen je speltak-programma;
  • basis scouting technieken zoals: knopen/pionieren, vuur maken en hakken/zagen/snijden;

Stel dus gerust je vraag. Wij gaan samen met je op zoek naar mogelijkheden. Begin wel op tijd! Om er zeker van te zijn dat we een trainer kunnen regelen moet je uitgaan van minimaal 3 maanden vooraf reserveren.

Als het goed is, heeft iedere groep minimaal één praktijkbegeleider. Dit is degene die met de leidinggevenden persoonlijk en binnen de speltakteams bekijkt op welke gebieden iemand zich kan ontwikkelen tot een gekwalificeerd leidinggevende. De praktijkbegeleider begeleidt jullie daarbij en adviseert om bijvoorbeeld bij de Scouting Academy een training te volgen. Als leidinggevenden laten zien dat ze zich voldoende kennis en vaardigheden eigen hebben gemaakt, kan de PB-er bij de praktijkcoach een aanvraag doen voor een kwalificatie voor de betreffende leidinggevende. Dit kan praktijkbegeleider in SOL aanvragen en registreren.

De praktijkcoach kan namens de regio de kwalificaties toekennen. Dit doet de praktijkcoach in samenspraak met de praktijkbegeleider van de groep en vaak ook na een bezoekje aan en een gesprek met de betreffende leidinggevende. De praktijkcoach bied ook begeleiding aan de praktijkbegeleider, helpt hem/haar om binnen de groep de kwaliteit van het scoutingspel en de speltakleiding op gewenst/benodigd peil te houden.

Heb je vragen aan de praktijkcoaches? Neem dan contact op!