Trainingen

Kamp kwalificaties voor B/W/S

Kamp kwalificaties voor B/W/S

 

Heb je al wat ervaring met het logeren met bevers (minstens 2x een weekendje) of heb je al eens een zomerkamp voor de welpen of de scouts meegedraaid, dan is dit een training voor jou!

Je hoeft nog geen gekwalificeerd leiding te zijn , maar we verwachten wel dat je al voldoende kennis hebt van de leeftijdseigen kenmerken van jouw speltak, je een passend programma voor de opkomst kunt bedenken en je wat ervaring hebt in het uitleggen en leiden van activiteiten. Ook ben je natuurlijk bekend met de spelvisie van scouting ( je weet wel: SCOUTS en de doorlopende leerlijn )

Overleg eventueel met je praktijkbegeleider om te bekijken of deze training iets voor jou is.


Hoe ziet de training er uit?

In 3 avonden worden de 3 basis-modules van de kamptraining voor alle speltakken nader uitgelicht.

Op avond 1 staat “organisatie van een kamp” centraal. Op avond 2 draait alles om “programma op kamp” en op avond 3 houden we ons bezig met “Gezond en Veilig op kamp“.

Om zoveel mogelijk praktijkgericht te kunnen trainen vragen we de deelnemers thuis de nodige voorbereiding te doen. Door alvast de module door te lezen kunnen we avonden beter benutten. We gaan vooral samen aan de slag, gaan met elkaar in gesprek en krijgen opdrachten die gerelateerd zijn aan de praktijk.


Heb je er zin in, schrijf je dan snel in voor deze 3 avonden en ga goed voorbereid op kamp!

 

 

Workshop: Scouting Financiën

 

 

 

Een mooie kans doet zich voor! Scouting Nederland heeft gesproken met het Register voor Belastingadviseurs, waardoor nu een unieke mogelijkheid is om financiële workshop voor Scoutingpenningmeesters te organiseren.

 

Vrijwilligers van Register Belastingsadviseurs (RB) (http://www.rb.nl) hebben samen met het Kennisnetwerk van Scouting Nederland (www.scouting.nl/kennisnetwerk) een leuke workshop samengesteld waarin ze je in een avondje de in's en out's van goed Penningmeesterschap mee willen geven. De workshop geeft je onder andere handvatten voor de basis van boekhouden met vooral ook ruimte voor uitwisseling en vragen, en natuurlijk krijg je goede tips over het besparen van kosten en dergelijke.

 

Het Huishoudelijk Reglement van Scouting Nederland zegt trouwens, dat je als groeps- of stichtingsbestuur gezamenlijk verantwoordelijk bent voor de financiën van jouw vereniging/stichting. Bij deze dagen we je dan ook uit om bijvoorbeeld de groeps- of stichtingsvoorzitter mee te nemen naar deze avond. Want ook voor hem of haar is er veel belangrijke informatie te halen.

 

Workshopavond

Details

  • Workshop: Scouting Financiën 
  • op maandag 28 november
  • van 19.30 - 21.30 uur
  • aan de Korperweg 8, Rotterd

Aanmelden kan door in te loggen binnen SOL (Scouting Online)
en vervolgens te klikken op de vogende link: https://sol.scouting.nl/?task=as_registration&action=add&frm_id=16007

 

Met hartelijke scoutinggroet,

 

Scouting Academy Rotterdam-Rijnmond

Basisvaardigheden EHBO, be prepared!

Basisvaardigheden EHBO, be prepared!

Veiligheid tijdens het Scoutingspel staat natuurlijk hoog in het vaandel. Maar zoals het spreekwoord gaat “Een ongeluk zit in een kleine hoekje.” . Een goede Scout is daarop voorbereid. Daarom bieden we je ook deze nieuwe training Basisvaardigheden EHBO! 

Waar bestaat de cursus uit?

- Een e-learning module, inclusief een online toets (ongeveer 2 uur).

- Een praktijktraining waarin de belangrijkste technieken geoefend en getoetst worden (ongeveer 2 uur).

- Extra instructie over die specifieke EHBO onderwerpen die we bij Scouting vaker tegenkomen (ongeveer 2 uur).

 

De cursus behandelt een aantal basis EHBO-vaardigheden, specifiek afgestemd op scouting. Onderstaande onderwerpen worden behandeld:

- 4 stappen EHBO

- Stabiele zijligging en buik-rug draai

- Ernstige verslikking

- Huidwonden, bloedingen, neusbloeding, brandwonden

- Breuken, ontwrichting, verstuiking en kneuzing

- Vergiftiging

- Insectenbeet en tekenbeet

- Onderkoeling en oververhitting

 

Kwalificering en certificering

Na succesvolle afronding van de e-learningmodule en de training ontvang je een officieel EHBO-certificaat. Het belangrijkste verschil met een EHBO-diploma is dat er geen reanimatie opgenomen is in deze training, maar de training toegespitst is op allerlei situaties die je dagelijks tegen zou kunnen komen.

 

Datum, tijd, locatie

Zondag 23 oktober 09.30 – 13.30 uur op de locatie Korperweg 8, Rotterdam.

Aangezien de training één dagdeel duurt, wordt er geen lunch verzorgd.

 

Hoe werkt het?

- Je schrijft je in via dit formulier in SOL: https://sol.scouting.nl/?task=as_registration&action=add&frm_id=15800

- Ongeveer twee weken voor aanvang van de training ontvang je van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. een mail met de inlogcodes voor de e-learningmodule. Dus houd je spamfolder ook in de gaten, zodat je deze e-mail niet mist.

- Na afronding van de e-learningmodule print je het certificaat. Deze lever je aan het begin van de training in. LET OP: Zonder certificaat wordt je NIET toegelaten tot de training.

- Omdat deze training deel uitmaakt van een landelijke pilot zul je van het projectteam een link naar een evaluatieformulier ontvangen. We vragen graag je medewerking daarvoor.

- Na afloop van de training ontvang je de kwalificatie "Basisvaardigheden EHBO" en een officieel EHBO-certificaat.

 

 

 Verslag training 23 oktober 2016 Basisvaardigheden EHBO 2016

 

 

 

 

module 4 informatie

Ieder mens maakt een lange ontwikkeling door. Die ontwikkeling begint bij de geboorte en eindigt in principe niet; je blijft je hele leven leren en veranderen. In de opvoedkunde wordt echter wel van een einde in de ontwikkeling gesproken. Hiermee wordt bedoeld dat de ontwikkeling stopt op het moment dat de mens eigen verantwoordelijkheid heeft genomen van zijn eigen doen en laten, op eigen kan benen staan en onafhankelijk is.

De ontwikkeling vindt plaats zowel op geestelijk als op lichamelijk vlak. Deze twee zijn wel van elkaar te onderscheiden, maar niet te scheiden. De mens ontwikkelt zich als geheel, in zijn totaliteit. Er wordt dan ook gesproken van de psychosomatische ontwikkeling van de mens: alles hangt met elkaar samen. Het kind maakt allerlei ontwikkelingen door. Deze ontwikkeling verloopt per individu in een eigen tempo. Soms leert het heel snel, maakt het allerlei veranderingen door. Dan staat het weer een tijdje stil, valt misschien zelfs een beetje terug om het geleerde te verwerken, en gaat dan weer verder. Behalve deze individuele ontwikkeling zijn er ook ontwikkelingsfasen te onderscheiden. Dit zijn kenmerken per leeftijdsgroep. Zij geven de accenten aan die in een bepaalde periode de hoofdrol spelen.

We gaan in op vier ontwikkelingsterreinen: verstandelijk, lichamelijk, sociaal en emotioneel. In de beschrijving beginnen we met de peuter/jonge kleuter om de relatie van de voorgaande periode met de beverleeftijd te schetsen. Deze module bestaat uit drie delen. Het eerste deel gaat over de beleving van het spel, het tweede over de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het derde deel gaat over ander gedrag of problematisch gedrag waar je mee te maken kunt krijgen en waar je rekening mee moet houden. In het eerste deel gaat het over de ontwikkeling van kinderen en jongeren in de diverse speltakken. Om de ontwikkeling overzichtelijk te maken, is gewerkt met schema’s. Je kunt het schema dat van toepassing is snel lezen om een beeld te krijgen van de typische kenmerken van de leeftijdsgroep waarmee gewerkt wordt. In de rechterkolom is te lezen waar leidinggevenden aandacht aan kunnen besteden.

 

Door bestudering van deze module wordt basale kennis van het ontwikkelingsniveau van kinderen in de betreffende speltak verkregen. Met deze kennis zijn leidinggevenden in staat pedagogische veiligheid te bieden. In elke speltak kan ander gedrag, problematisch gedrag, voorkomen. Om inzicht te krijgen in de uitingen van ander gedrag is dit onderwerp beschreven in het tweede deel van de module. Door kennis te verkrijgen over dit gedrag kan in het schrijven van het jaarplan en de spelprogramma’s rekening worden gehouden met de gewenste aanpak. Bij ander gedrag wordt ook beschreven welke basale pedagogische aanpak wenselijk is.

 

Het is en blijft belangrijk om over de ontwikkeling en voorkomend ander gedrag met het team en waar noodzakelijk met de groepsbegeleider of het bestuur te overleggen. Bespreek visie, standpunten en aanpak met elkaar om duidelijkheid te krijgen en pedagogische veiligheid te garanderen.

Competenties

Na het doorlopen van deze module:

• weet je wat de kenmerken zijn van de ontwikkelingsfasen;

• weet je wat het verband is tussen het spel en de ontwikkeling passend bij de leeftijd;

• kun je inschatten wat voor jouw speltak en de speltakken onder en boven je, relevante leeftijdsontwikkelingen zijn.

 

 

 

Subcategorieën